Kategoriarkiv: Höjdhagen

Vilken morgonpromenad!

Ett tiotal ledamöter från kommunstyrelsen och ännu fler boende i Höjdhagen och områdena runtomkring slöt upp vid Gamla Vägen imorse.

Vi tog en tur längs vägen bort till Stens träsk, elljusspåret, ängen, utegymmet och Ekedals gård.

Det var en givande promenad som gav många tillfällen till nya diskussioner. Roligt att så många kunde komma. Hoppas att alla som var med nu verkligen inser det orimliga i att dra en väg genom Höjdhagen eller för den delen att förstöra Ekedalsskogen med en 15m bred Förbifart!

Morgonpromenad med kommunstyrelsen

Just nu är alltså den fortsatta utredningen av vägen genom Höjdhagen avblåst. Alliansen genom Anders Gullander (FP) har i onsdags aviserat att man avvaktar med fler utredningar av en väg genom Ekedalsskogen och genom Höjdhagen tills kommunen genomfört en Medborgardialog. Goda nyheter för oss som jobbat hårt för att stoppa de här planerna. Bra också för alla som ogillar slöseri med våra gemensamma skattepengar.

Men dagen innan det blev känt att beslutet om utredning skjutits upp kontaktade vi Kommunstyrelsen och bjöd via deras sekreterare in alla ledamöter och ersättare i Kommunstyrelsen till en morgonpromenad hos oss i Höjdhagen. Här nedanför är inbjudan, som faktiskt mailades ut till alla ledamöter bara minuter efter att vi skickat den till sekreteraren:

Hej Kommunstyrelsen!
Vi företräder Höjdhagens Villaägareförening i Gustavsberg. Vi har noterat att ni på onsdag 3/6 ska besluta om en vidare utredning av ett förslag om en Förbifart genom Höjdhagen, längs med Gamla Vägen. Vi ser det nya förslaget som en ren skrivbordsprodukt som, enligt vår mening, kommit till stånd mycket på grund av dålig kännedom om förhållandena på plats. 

För att undvika fler missförstånd kring förutsättningarna för en relativt stor, ny väg genom Höjdhagen vill vi nu bjuda in Kommunstyrelsens ledamöter och ersättare till en morgonpromenad i Höjdhagen onsdag 3/6. Vi vet att flera av ledamöterna inte bor i Gustavsberg och är oroliga för att många inte kan se hela bilden inför beslutet på eftermiddagen. Vi hoppas kunna ge våra förtroendevalda politiker en god kontakt med verkligheten på plats i Höjdhagen, som uppvärmning inför en livlig debatt på eftermiddagen. 

Vi erbjuder nu två tider för rundvandring och en kopp morgonkaffe – 08.00 och 09.00 onsdag 3/6.

Samling vid korsningen Gamla vägen och Dalvägen. Parkering finns vid Gustavsbergs centrum eller vid Ekedalsskolan. Intresserade förtroendevalda och även i frågan föredragande tjänstemän kan anmäla sitt intresse via e-post till andreas@hojdhagen.se senast måndag kväll den 1/6. Det går också bra att kontakta oss via telefon på 0739-303911.

Vi tycker att det är oroande att man nu överväger att lägga ned mer tid och skattepengar på att utreda något som med stor säkerhet inte kan genomföras. Orsakerna är många:

  • Höjdhagen är en del av riksintresset för kulturhistoria Gustavsberg och en sammanhållen byggd miljö som är unik i landet
  • Den befintliga vägen är ca 3m bred
  • Det finns flera bostadshus så nära som 2 meter från den befintliga vägen.
  • Det saknas stöd bland Gustavsbergsborna för nya vägar genom villaområden såväl som genom friluftsområden.

Väl mött på onsdag 3/6!
Höjdhagens Villaägareförening

En liten men viktig seger

Under gårdagens kommunfullmäktige var många från Höjdhagen på plats för att bevaka vad som sades om Förbifarter genom Ekedalsskogen och Höjdhagen. Det var ovanligt trångt i salen igår, och alla politiker var väl medvetna om varför… Stort tack till alla som slöt upp och markerade mot vanvettig politik!

Tack vare att kommunen gör webbsändningar av fullmäktige finns alla möjligheter att titta på frågestunden i början av mötet. Här är en länk till webbsändningen från KF.

Under onsdagen meddelade också styrande Alliansen att man nu backar från förslaget om att fortsätta utreda Förbifart Ekedal just nu… I stället vill man först hålla en medborgardialog, som nu planeras till efter sommaren. Beskedet kom från Anders Gullander (FP) på kommunstyrelsens arbetsutskott på eftermiddagen.

För vår del är det så klart goda nyheter att vårt arbete med insändare, Facebook och blogginlägg kanske ändå har gjort skillnad. Någonting har fått Alliansen att ändra sig och vad skulle det vara om det inte är de över 1000 personer som nu står bakom uppropet Rädda Ekedalsskogen? Det finns verkligen ett kompakt motstånd från alla som bor vid eller använder Ekedalsskogen och nu får vi förhoppningsvis tid att förbereda oss ytterligare inför höstens medborgardialog, som ju redan startat, i och med att alla protester. (Eklövet på fotot är Rädda Ekedalsskogen nya symbol – uppklistrad vid kommunhusets entré som en liten hälsning till fullmäktige…)

Ny insändare i veckans NVP

Ibland lönar det sig verkligen att vara snabb… I onsdags morse kom beskedet om en ny utredning av en stor väg rakt genom Höjdhagen. Redan samma kväll var vår insändare inskickad och klar för publicering hos NVP! Läs den i papperstidningen eller här!

Känslan jag får är att med våra gemensamma krafter kan vi som bor i Höjdhagen verkligen flytta berg, eller åtminstone flytta vägar….

image

Inför kommunfullmäktiges möte ikväll onsdag gjorde vi i Höjdhagen gemensam sak med Rädda Ekedalsskogen och delade ut flygblad till ledamöter och åhörare i kommunhuset. Det ska verkligen bli spännande att höra Allianspolitikernas svar på alla frågor om Förbifarterna, kostnader för lönlösa utredningar och politik som går stick i stäv med tidigare beslut som grönstrukturplan, översiktsplan och planerade naturreservat!

Inbrottsförsök och stenkastning

I fredags kväll utsattes minst två hus på Gamla Vägen och Tjärnstigen för inbrottsförsök och/eller vandalism.  Så här beskrev en granne den ena händelsen:

”22/5 ca kl 18.45 var 2 st barn ca 12-13 år, klädda i mörkt o med näsduk över ansiktet, i korsningen dalvägen/gamla vägen och kastade sten på glasruta på ett hus. Polis tillkallades och de ska kolla runt. Håll uppsikt.”

Samma kväll hände följande på Tjärnstigen:

”Ökad vaksamhet?! En tråkig sak har hänt hos oss igår. Vi bor på Tjärnstigen och någon har krossat ytterfönstret på vårt badrumsfönster. Detta är andra gången samma fönster blir krossat på mindre än en månad! Ber er vara vaksamma och uppmärksamma och polisanmäla om något händer er. Det har vi gjort.”

Någon eller några ungdomar roar sig alltså med att krossa rutor i området.  Båda händelserna är polisanmälda och tre poliser var också här i fredags efter att anmälningarna gjordes. Vet du något mer kontakta polisen eller någon i arbetsgruppen för kontakt med de som blivit utsatta. Det går även bra att skriva kommentarer direkt, använd då formuläret längre ned på sidan.

Från föreningens sida kan vi just nu bara dela med oss av den information som kommer in. Finns det ett stort intresse bland oss boende finns alla möjligheter att genom föreningen göra insatser för ökad säkerhet. Vill du engagera dig i det arbetet är du välkommen att kontakta någon i arbetsgruppen eller maila info@hojdhagen.se!

Lite allmänna tips och råd om säkerhet i bostaden finns på Stöldskyddsföreningens hemsida.

Genom en av våra medlemmar som nyligen installerat ett larm har vi också fått information om att säkerhetsföretaget Verisure just nu erbjuder alla medlemmar i föreningen rabatt på installationskostnaden för sitt larm. Läs mer under Erbjudanden – Larm från Verisure.